http://stellafaresstockholmsblogg.blogspot.com/

Om mig

Mitt foto
Mitt motto är: Sverige behöver en storstadspolitik och regeringen behöver en huvudstadsminister. Jag finns i Stockholms Läns Landsting och i SL/Trafiknämnden. Jag kämpar för mer spårtrafik ovan jord och en bekvämare och trivsammare kollektivtrafik. Tryggheten är viktig och behöver uppmärksammas mer. Barn, kvinnor och äldre åker mest kollektivt. Deras inflytande över kollektivtrafiken behöver stärkas.

onsdag 19 maj 2010

Högt spårtempo i Stockholm

 Snart är den här!
Foto: HåkanTrapp (Stockholmskällan)

Det är synd om socialdemokraterna i Stockholm. Det ena spårvägsförslaget efter det andra ser dagens ljus, miljöpartiet hänger på, men sossarna surar och tycker att det mesta är fel. På SLs senaste sammanträde reserverade sig Lars Dahlberg och övriga s-representanter mot förslaget att förlänga Tvärbanan till Slussen via Folkungagatan med argumentet att den skulle inkräkta på buss- och cykeltrafiken. Det är nästan skrattretande att sossarna som har en historia av att motarbeta alla cykelbanor nu försöker låtsas att man är cyklisternas bästa vän. Undrar hur många som går på den helomvändningen. Den enda buss som trafikerar Folkungagatans öster om Renstjernas gata är 53:an och den kommer inte att ha några problem att samsas med en ny spårväg som viker av mot Slussen. Man kritiserar också Spårväg City och menar att hanteringen "riskerar SL:s rykte och spårvägens framtid". Här kan det vara på sin plats att påminna om att socialdemokraterna från första början kritiserat förlängningen av Djurgårdslinjen till Sergels Torg. Att Djurgårdens alla intressenter, Nordiska museet, Skansen och Gröna Lund välkomnar den nya linjen är inget som (s) tagit intryck av. Hur insnöad kan man vara? Stockholmarna lever i allt högre grad av tjänstesektorn, det är väl klart att nöjesmål som Djurgården måste ha bra kommunikationer. Buss 47 sniglar sig fram på Strandvägen och förslår inte alls. Moderna spårvagnar kommer att göra susen! Dessutom är de tillgängliga med direktinsteg från gatan så att rullstolar och barnvagnar bara kan glida ombord. Det blir en standardhöjning som heter duga. En spårvagn rynmmer 240 personer och ersätter tre röda bussar av 47:ans typ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar