- Kapacitet- en 30 meter lång spårvagn tar 210 passagerare, dubbelt så många som en ledbuss och tre gånger mer än en vanlig buss. Spårvagnen angör hållplatsen exakt och ger färre förseningar än buss.
- Tillgänglighet- personer med nedsatt fysisk förmåga till exempel patienter, eller personer med barnvagnar och annat tungt bagage har lättare att komma av och på en spårvagn än andra transportmedel. Jämför med tunnelbana, och svårigheten många har med rulltrappor och obehagliga hissar.
- Ekonomi- spårvagnstrafik är ekonomiskt på långsiktigt stabila linjer med hög resandeolym. Detta gäller tillexempel busstrafiken till Karolinska. Det är fem-tio gånger så dyrt att bygga tunnelbana som spårväg i markplanet, inklusive lättillgängliga stationer. Man får helt enkelt mer för pengarna.
- Miljö- spårvagnar drivs av el och återvinner bromsenergi, vilket är oslagbart ur miljösynpunkt.
- Gångegenskaperna är goda- bussarna skumpar och kränger alltid.
Spårvagnen får inte plats, påstår en av mina liberala vänner. Han kanske inte har prövat den nya spårlinjen T3 i Paris. Efter invigningen fördubblades resandet utmed stråket medan biltrafiken minskade med 25%, precis som avsett. Samtidigt blev 36 000 kvadratmeter asfalt gröna när spårområdet besåtts med gräs.
Spårvagnar är omoderna påstår en annan kamrat ur 40-talist generationen. Han tänker nog på sin barndoms blåa Mustang. Men det leder tankarna fel. Moderna spårvagnar eller "lightrail" som de kallas är något helt annat. Tysta, smidiga och miljövänliga. Ute i Europa har de ofta en djärv design. Att satsa på spårväg är att satsa på en bättre stadsmiljö. Det har fransmännen förstått och i spåren av spåren återuppstår en levande stad där kollektivtrafiken sitter i högsätet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar