http://stellafaresstockholmsblogg.blogspot.com/

Om mig

Mitt foto
Mitt motto är: Sverige behöver en storstadspolitik och regeringen behöver en huvudstadsminister. Jag finns i Stockholms Läns Landsting och i SL/Trafiknämnden. Jag kämpar för mer spårtrafik ovan jord och en bekvämare och trivsammare kollektivtrafik. Tryggheten är viktig och behöver uppmärksammas mer. Barn, kvinnor och äldre åker mest kollektivt. Deras inflytande över kollektivtrafiken behöver stärkas.

måndag 30 november 2009

Minareten vid Björns Trädgård


Schweiz's folkomröstning om att förbjuda minareter påminner mig om den segdragna diskussion som pågick i Stockholms Stadshus angående uppförandet av en moské centralt i stan. Det var på 90-talet och på Fryshuset hade Anders Carlberg skapat en fristad för skinnskallar. Sossarna hade svårt att hantera situationen och man försökte försvara verksamheten med att det handlade om att omvända förvirrade och socialt marginaliserade förortskillar. Samtidigt tog Muslimska Rådet kontakt med Stadsbyggnadskontoret om en plats för moské inom kommunen. Monica Andersson (s) stadsbyggnadsborgarråd i Stockholm föreslog att ett grusupplag i Hornsberg kunde vara en lämplig plats. Då tyckte jag att det var dags att göra något för religionsfriheten i vår stad. Jag föreslog i en motion daterad den 27 november 1991 att Medborgarhuset skulle upplåtas till moské. Enligt färsk statistik stod huset stora aula mestadels tomt. I debatten som följde framhöll jag att läget var synnerligen lämpligt eftersom de flesta frikyrkor i Stockholm ligger på södermalm. Vi har Katolska Domkyrkan, Ryska ortodoxa, Södermalmskyrkan, Baptister med flera. Kommunikationerna till söder är mycket bra och muslimer bor ju lite varstans. Ett centralt läge är därför logiskt ur tillgänglighetssynpunkt. Det blev nu inte Medborgarhuset, men ett elverk i morisk stil ritat av Ferdinand Boberg ovanför Björns Trädgård blev moské ett par år senare. Jag passerade vid fyratiden i eftermiddags och kan konstatera att minareten gör sig väldigt bra mot novemberhimlen. Se själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar