http://stellafaresstockholmsblogg.blogspot.com/

Om mig

Mitt foto
Mitt motto är: Sverige behöver en storstadspolitik och regeringen behöver en huvudstadsminister. Jag finns i Stockholms Läns Landsting och i SL/Trafiknämnden. Jag kämpar för mer spårtrafik ovan jord och en bekvämare och trivsammare kollektivtrafik. Tryggheten är viktig och behöver uppmärksammas mer. Barn, kvinnor och äldre åker mest kollektivt. Deras inflytande över kollektivtrafiken behöver stärkas.

tisdag 27 oktober 2009

Okunnigt om Sverige och islam



Lena Andersson skribent på Dagens Nyheter anser i en artikel om Sverigedemokraterna att det är problematiskt att Sverige påverkats av islam de senaste 20 åren. Detta var väl ett väldigt okunnigt påståeende! Sverige och Europa har påverkats av islam mycket längre än så. Det svenska generalkonsulatet i Istanbul är Sveriges äldsta fastighet utomlands. Karolinerna spred mängder av turkiska sedvänjor till Sverige efter kalabaliken i Bender. Många ord i det svenska språket har turkiskt påbrå till exempel kål(dolme), divan, kiosk och soffa. Visserligen kan man påstå att detta inte är islamsk påverkan utan kulturell. Men hur ska man då se på de frågor som Lena Andersson tar upp. Är det speciellt "islamskt" att begära olika tider för män och kvinnor i badhus eller att fläskkött försvinner från menyn på dagis?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar