http://stellafaresstockholmsblogg.blogspot.com/

Om mig

Mitt foto
Mitt motto är: Sverige behöver en storstadspolitik och regeringen behöver en huvudstadsminister. Jag finns i Stockholms Läns Landsting och i SL/Trafiknämnden. Jag kämpar för mer spårtrafik ovan jord och en bekvämare och trivsammare kollektivtrafik. Tryggheten är viktig och behöver uppmärksammas mer. Barn, kvinnor och äldre åker mest kollektivt. Deras inflytande över kollektivtrafiken behöver stärkas.

onsdag 14 oktober 2009

Landstingsdebatt om tunnelbanan


Det har utbrutit en egendomlig debatt om tunnelbanan kontra spårväg i Landstingshuset. Socialdemokraterna tycks anse att det är borgerligt att åka spårvagn och proletärt att åka tunnelbana. Man vill till varje pris utmåla den nya Spårväg City som en lyxsatsning som inte gynnar de vanliga stockholmarna. Bara den som vill bygga ut tunnelbanan står på folkets sida tycks man mena. Men jag undrar, finns det ett egenvärde att resenärerna ska förpassas under jord? Om man kan skapa billigare spårförbindelser ovan jord är inte det att föredra? Jag menar, vem vill inte njuta av vår vackra stad (se utsikten från Västerbron härintill) och samtidigt nå sitt resmål, smidigt och miljövänligt. Helge Berglund SLs första chef sa en gång, "att planera tunnelbana är att planera för biltrafik." Ett belysande uttalande som jag tror att Handelskammaren skulle skriva under på idag 2009. Där propagerar man ilsket mot spårvägar och man anar varför. I Stadshuset finns ett argsint spårvagnsmotstånd hos Jan Valeskog(s) och i Landstinget heter motsvarigheten Lars Dahlberg (s).

1 kommentar:

  1. Man kan vara kritisk mot en spårvägssatsning som ger lite utdelning i form av fler kollektivtrafikresenärer jämfört med andra alternativ utan att behöva blanda in ovidkommande resonemang om vad som är proletärt eller ej. Eller hur?

    SvaraRadera