http://stellafaresstockholmsblogg.blogspot.com/

Om mig

Mitt foto
Mitt motto är: Sverige behöver en storstadspolitik och regeringen behöver en huvudstadsminister. Jag finns i Stockholms Läns Landsting och i SL/Trafiknämnden. Jag kämpar för mer spårtrafik ovan jord och en bekvämare och trivsammare kollektivtrafik. Tryggheten är viktig och behöver uppmärksammas mer. Barn, kvinnor och äldre åker mest kollektivt. Deras inflytande över kollektivtrafiken behöver stärkas.

måndag 30 augusti 2010

Fler färjor på söder

Emelie ska köra in i Mälaren
Många pratar om att kollektivtrafik på vatten borde vara en självklarhet i stad som Stockholm. Vidlyftiga och omfattande planer har presenterats av bland annat Miljöpartiet. Planer och önskedrömmar i all ära men jag tror att det är bättre att bygga vidare på vad vi redan har av lyckad båttrafik i Stockholm. Hammarby Sjöstad har en färja, Emelie som går i skytteltrafik över Hammarby Kanal. Den har blivit en succé som ger viktiga impulser. Redan idag går en del turer vidare till Nybroplan. Jag föreslår att nya turer går in i Mälaren, lägger till vid Liljeholmskajen och fotsätter bort mot Kungsholmen och det nya området vid Hornsberg. När Spårväg City är utbyggd västerut kan man lätt byta mot spårväg. Det blir en motsvarighet till Gåshaga på Lidingö! En annan dragning på lite kortare sikt är att färjan rundar Södermalm, korsar Riddarfjärden och lägger till vid Stadshuskajen. På så sätt kan man koppla ihop Västra City med Södermalm sjövägen.

På torsdag den 2 september äger ett öppet möte rum i Luma biblioteket i Södra Hammarbyhamnen om hur denna jordnära (sjönära) idé kan förverkligas. Inbjuden talare är Björn Sylvén känd stockholmsexpert.
Adress: Luma bibliotek Ljusslingan 17
kl 17.30-20.00
Välkomna

3 kommentarer:

  1. Hej Stella!

    Klart att jag ska rösta på en gammal klasskompis! Har ofta funderat på varför vi inte utnyttjar våra fina vattenvägar bättre.
    Vi är några tjejer från Norra Latin som börjat träffas igen. Bettan, Annica Woods, Marysia och jag. Tre av oss bor på Söder. Hör av dig om du vill hänga på och prata gamla minnen.
    Hälsningar
    Louise Lindbom
    louise@joj.se

    SvaraRadera
  2. Hej Stella!

    Tack för debatten förra veckan! Jag har skrivit om det här http://piamittilivet.blogspot.com/2010/09/debatten-forra-veckan.html.

    Väl mött!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    På wiki står det att du kämpade emot Monteliusvägen, stämmer det och i sånt fall med vilka argument?
    mvh/Johan

    SvaraRadera