http://stellafaresstockholmsblogg.blogspot.com/

Om mig

Mitt foto
Mitt motto är: Sverige behöver en storstadspolitik och regeringen behöver en huvudstadsminister. Jag finns i Stockholms Läns Landsting och i SL/Trafiknämnden. Jag kämpar för mer spårtrafik ovan jord och en bekvämare och trivsammare kollektivtrafik. Tryggheten är viktig och behöver uppmärksammas mer. Barn, kvinnor och äldre åker mest kollektivt. Deras inflytande över kollektivtrafiken behöver stärkas.

lördag 21 augusti 2010

Spårväg City invigd!

Många väntade på sin tur att ta spårvagnen i city igen efter 40 år!
Visst är hon flott
Ricard Starco en förkämpe för tillgänglighet är nöjd
Stoppknapp och högtalare intill
Clair, nyanställd konduktör ombord i sin fina uniform
Många förväntansfulla stockholmare hade samlats för att ta en premiärtur med Spårväg City. Under skynket doldes en skönhet i svart och guld, en riktig limousine. Designen är framröstad av stockholmarna själva och för utformningen står designfirman Essen.http://essen.se/ Det svarta i kombination med guldmetallic ger ett sobert intryck som rimmar fint med Stockholms stadsmiljö. Ombord gladde sig Ricard Starco i sin permobil över den smidiga inpasseringen och möjligheten att via en högtalare kunna kommunicera med föraren. Utrymmet att svänga är betydligt bättre än i en buss och avståndet mellan perrong och plattform är minimal. Perfekt för rullstolar, barnvagnar och annat på hjul. Förutom att Spårväg city tar tre gånger så många passagerare som gamla 47:an som går sin sista tur måndagsnatt har spårvagnen hög komfort, och är mindre ryckig än en buss. Det allra bästa är kanske ändå konduktörerna som finns ombord. Man kan betala med alla sorters SL-biljetter. Remsa, SMS-biljett, SL-accesskort och kontant vilket varit ett krav från Stockholms Spårvägar http://www.ss.se/om som är entreprenörer och kör den nya banan ut till Waldermarsudde. Bombardier heter bolaget som tillverkat spårvagnarna. Stockholm är hemmaplan för företaget som också tillverkat våra tunnelbanetåg.http://www.bombardier.com/en/corporate

2 kommentarer:

  1. Fin spårväg!

    Hur ser du på exempelvis en förlängning av T-bana (ovan mark) mellan hagsätra och älvsjö? Jämfört med spårvägen hade det faktiskt inneburit en fantastiskt mycket lägre kostnad per resenär... (enligt en rapport från SLL 2007) Förmodligen billigt eftersom, marken redan är reserverad för spår, och att ingen ny station krävs. FÖrmodligen många resenärer eftersom det binder det ihop tunnelbanan i söder med Pendeltåget.

    SvaraRadera
  2. Bra där Stella!

    SvaraRadera