- 242 000 påstigande varje dag
- 51 stationer från Bålsta i norr till Gnesta i söder
- 750 avgångar per dag
- 600 tåg passerar getingmidjan varje dygn
onsdag 3 februari 2010
Snökaos skapar störningar
Det förtjänar att upprepas även om många kanske har hört och förstått. SL hyr statens spår för att köra sin pendeltågstrafik. Banverket, SL och SJ gör gemensamma kraftansträngningar för att förbättra kvaliteten i tågtrafiken i regionen. Men vad hjälper det när kung Bore slår till. Växlarna fryser och systemet med värmeledningar som ska smälta snö och is klarar inte av snömängderna. Alla trafiksystem påverkas av snökaoset även vägtrafiken får problem som bekant. De senaste dagarna har Banverket försökt glesa ut trafiken för att hinna hålla efter spåren. Det har inte varit så lyckat när massor av människor blivit kvarlämnade på perrongen. SLs vd har därför krävt att de sk insatstågen ska köras som vanligt i rusningstid. Många av pendeltågsproblemen handlar om att man inte satsat på att underhålla systemen tillräckligt. Snö i dessa mängder kommer dock skapa störningar även i den bästa av världar. När Sverige får snötäcke från Kiruna till Malmö då blir det problem, bäst att räkna med det. Några fakta om pendeln:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag tror det finns stor förståelse och tålamod från de flesta resenärer att det blir störningar i samband med snöoväder.
SvaraRaderaMen det som gör de flesta riktigt irriterade är brist på information eller felaktig information om förseningarna.
Det finns hur många historier om detta som helst. I morse tog jag det lugnt till jobbet i Nacka (jag bor vid Slussen) och gav mig iväg först halv tio. SLs webbsida angav att Saltsjöbanan gick i halvtimmestrafik, men det framgick inte när tågen gick. Informationstavlan vid perrongen visade att ett tåg skulle gå 10.00. Kl. 9.59 säger en röst i högtalaren att det kommer ersättningsbussar i stället. Jag och många andra går till den busshållplatsen, men någon buss kommer inte.
Jag går hem, och bestämmer mig för att jobba hemma i stället.
Den stora informationstavlan hade ingen information om detta. En liten TV-monitor inne på tunnelbanestationen hade helt felaktig och inte uppdaterad information om bussarnas avgångstiden. Det var nog bara tidtabellen den TV-skärmen visade.
Som resenär vill man ha korrekt aktuell information, så att man kan välja alternativ resväg, eller avstå från resan helt.
Informationsministern Åsa Torstensson tycks ha samma uppfattning vad gäller bristen på korrekt information: http://svt.se/2.22620/1.1899117/tagkaoset_minister_ska_traffa_sj