http://stellafaresstockholmsblogg.blogspot.com/

Om mig

Mitt foto
Mitt motto är: Sverige behöver en storstadspolitik och regeringen behöver en huvudstadsminister. Jag finns i Stockholms Läns Landsting och i SL/Trafiknämnden. Jag kämpar för mer spårtrafik ovan jord och en bekvämare och trivsammare kollektivtrafik. Tryggheten är viktig och behöver uppmärksammas mer. Barn, kvinnor och äldre åker mest kollektivt. Deras inflytande över kollektivtrafiken behöver stärkas.

måndag 22 februari 2010

Spårväg City anläggs

Här kommer den att gå
Vad är det som pågår här? Hamngatan är delvis avstängd och i den bistra kylan pågår något som vi inte sett på länge i Stockholms innerstad. Man anlägger spår. Det är den nya spårvägen mellan Norrmalmstorg och Sergels Torg som äntligen börjar byggas. Åttahundrafemtiometer är den sträcka som ska få räls. Inte särskilt många meter kan tyckas men förlängningen kommer att få stor betydelse. Varje år har Djurgårdens attraktioner mer än 20 miljoner besökare. Alla dessa besökare trängs på 47ans buss och på Djurgårdsfärjan. Nu kommer tysta, avgasfria och kapacitetsstarka spårvagnar att ersätta busstrafiken. Det blir ett lyft i sommarvärmen. Visst känns det avlägset men när väl säsongen startar kommer de nya spårvagnarna att kunna ge skolklasser, barnfamiljer och turister en betydande standardförbättring. En modern spårvagn tar tre gånger så många resenärer som en buss. Dessutom är spårvagnen tillgänglig för funktionshindrade resenärer och det allra bästa när solen gassar, den har luftkonditionering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar