http://stellafaresstockholmsblogg.blogspot.com/

Om mig

Mitt foto
Mitt motto är: Sverige behöver en storstadspolitik och regeringen behöver en huvudstadsminister. Jag finns i Stockholms Läns Landsting och i SL/Trafiknämnden. Jag kämpar för mer spårtrafik ovan jord och en bekvämare och trivsammare kollektivtrafik. Tryggheten är viktig och behöver uppmärksammas mer. Barn, kvinnor och äldre åker mest kollektivt. Deras inflytande över kollektivtrafiken behöver stärkas.

torsdag 14 januari 2010

Många nyheter i kollektivtrafiken under 2010

Nytt år med SL. Sällan känns kollektivtrafiken mer angelägen än när polarkyla lägger sig över Stockholmstrakten. Finns det något bättre än att krypa ner i  varma sköna tunnelbanan när nordanvinden yr över gatorna. Har ni märkt att man kan lyssna på radio nere i tunnlarna nu? Det beror på att man installerat ett nytt radiosystem i tunnelbanan som räddningstjänsten och polisen ska utnyttja. Mervärde är att även vi resenärer kan få information via radion, den bästa källan till nyheter i realtid enligt min mening.


Vi fortsätter att satsa massor av resurser på trafiken under 2010. Resandet ökar och därmed trängseln. Det måste vi göra något åt, för vi vet att tidspassning och minskad trängsel är det som resenärerna värderar högst. Sammanlagt blir det 325 000 nya avgångar.

Ett axplock ur trafikförsörjningsplanen:
  • Ökad turtäthet på pendeltågen, förlängd 15 minuterstrafik
  • Första delen av Spårväg City, mellan Norrmalmstorg och T-centralen drar igång
  • 55 nya bussar köps in
  • vintertidtabellen förlängs, tätare trafik under sommaren
  • tvärgåeende blå-bussar få ökad turtäthet
  • Alla nya bussar får låggolv
  • Mer busstrafik på kvällstid
  • Nacka-Värmdö får direktbussar till cityterminalen
  • Ekerö får blåbuss till Stenhamra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar